8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

 

praktijkvoorbeeld

begintsituatie:

De leerlingen hebben eerder die week samengewerkt met het zesde leerjaar om een mail te typen in Word. 

 

lesidee:

De leerlingen gaan terug in dezelfde groepjes werken zoals bij eindterm 3. Ze gaan terug aan de slag met de laptops. Deze keer gaan ze hun mail versturen. Ze gaan hun mail versturen naar leerlingen van dezelfde leeftijd maar op een andere school. De school werkt samen met een andere school. Ze krijgen terug hulp van leerlingen van het zesde leerjaar. De leerlingen gebruiken een email adres dat de juf hen geeft. 

verantwoording

De leerlingen werken terug niet enkel aan hun ICT vaardigheden maar ook aan hun sociale vaardigheden. Ze maken terug gebruik van laptops. De leerkracht geeft terug eerst een klassikale instructie op het digitaal bord zodat iedereen kan volgen. De leerkracht loopt daarna rond en stuurt bij waar nodig. 

doel

Het integreren van ICT in een les taal. 

 

 

 

(De leerlingen hebben bij eindterm 3 hun mail getypt.)

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb