aanbevelingen

visie
De kinderen zouden klasoverschrijdend kunnen werken. De kinderen van de derde graad zouden bijvoorbeeld de kinderen van de tweede of graad kunnen helpen bij het. Men kan hier een wekelijkse gewoonte van maken zoals het duolezen. De leerkrachten moeten ook ICT zien als ondersteuning bij een ander vak, en niet als een vak apart. De leerlingen zouden ICT ook kunnen zien als een hulpmiddel van allerlei zaken zoals bijvoorbeeld communicatie.
deskundigheid
bijscholing
Nu wordt er enkel in de derde graad met tablets gewerkt en binnenkort ook met laptops. Ik zou de school ook zeker aanraden om dit in de andere graden ook toe te passen. Dat wilt dus zeggen dat enkel de leerkrachten van de derde graad actief bezig zijn met ICT. De leerkrachten van de eerste en tweede graad zouden ook actiever moeten bezig zijn met het integreren van ICT in hun klas. Vanaf de tweede graad zijn kinderen zeker in staat om met laptops te werken. De kinderen in de eerste graad zouden met de tablets kunnen werken.
De leerkrachten moeten dan ook over de juiste kennis beschikken om met deze apparatuur aan de slag te gaan. De leerkrachten kunnen bijscholing volgen om ICT meer te kunnen integreren in de klas. Als ICT op een juiste manier wordt ingezet zal de betrokkenheid van de leerlingen ongetwijfeld toenemen.
inhoud en toepassingen (software)
internet over heel de school
Internet over heel de school is zeker een must. Nu is er enkel internet per klas. Het zou dus verstandig zijn moest de school investeren in draadloos internet over heel de school.
online schoolagenda
De school zou gebruik kunnen maken van een online platform waar de ouders actief bij betrokken kunnen worden. De leerlingen krijgen nu alles mee per brief. Dit kan ervoor voor zorgen dat niet alles bij de ouders terecht komt. Online kunnen de ouders alles in een mooie overzichtelijke agenda volgen.
online beloningssysteem
De leerkracht kan in de klas werken met een online belonigssysteem. Classdojo is een systeem waarbij elke leerling een monstertje heeft op het digitaal bord. Om goed gedrag te bekrachtigen kan de leerkracht een monstertje (leerling uit de klas) een punt geven. Classdojo kan je ook voor heel de klas samen gebruiken. Als heel de klas goed gedrag vertoont, kan je als leerkracht heel de klas samen ook een punt geven.
Maak jouw eigen website met JouwWeb