6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. 

 

praktijkvoorbeeld

begintsituatie:

 De leerlingen kregen al eerder les over de zoogdieren. Ze hebben dus al enige informatie verwerkt rond dit thema.

lesidee:

De leerlingen krijgen per twee een paspoort van een dier. Er ontbreekt wel wat informatie op het paspoort. Het is de bedoeling dat ze met twee aan de slag gaan op een tablet, laptop of computer. Ze zoeken de ontbrekende informatie op op het internet. De leerlingen werken op deze manier aan hun onderzoekvaardigheid. Ze gaan te werk op Wikikids. Op deze manier gaan ze veilig te werk en hoeft de leerkracht zich geen zorgen te maken dat ze op een verkeerde website terecht zouden komen. Ze wisselen na een bepaalde tijd van toestel zodat toch iedereen eens op een anders toestel heeft gewerkt.

verantwoording

De leerlingen gaan aan de slag in de klas met de computer die daar achteraan ter beschikking is. Ze gaan ook enkele laptops en de zes tablets lenen bij de directeur. Zo kunnen de leerlingen per twee aan de slag op één van de apparaten. De kinderen doen ook een wissel zodat ze in aanraking komen met alle toestellen. De leerkracht geeft eerst een klassikale instructie via het digitaal schoolbord. Op deze manier kunnen alle leerlingen tegelijk volgen. De leerlingen doen ondertussen ook mee met hun toestel waar ze op werken. Ze openen de website Wikikids. Op deze website zullen de kinderen tijdens de les werken. Je kan er allerlei informatie terugvinden op kinderformaat. Daarna loopt de leerkracht rond in de klas en assisteert de leerlingen waar nodig. 

doel

 Het integreren van ICT in een les wereldoriëntatie.