5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. 

 

praktijkvoorbeeld

begintsituatie:

 De leerlingen hebben eerder die week rond gedichten gewerkt. Ze hebben allemaal hun favoriete gedicht gekozen en gaan daarmee aan de slag. 

lesidee:

De leerlingen worden in de twee groepen verdeeld. De ene helft van de klas gaat aan de slag op de laptops. De andere helft gaat aan de slag met zijn gedicht op papier. Ze mogen dit op een expressieve  manier oefenen zodat ze dit kunnen voordragen aan de klas. De andere helft gaat aan de slag met zijn gedicht op de laptop. De leerlingen zetten het gedicht in Word. De leerlingen gaan experimenteren met verschillende lettertypes. Ze passen sommige woorden aan naar een gepast lettertype. 

verantwoording

De leerlingen gaan aan de slag met de laptops. Omdat er niet genoeg laptops zijn om elk kind individueel te laten werken, verdeelt de leerkracht de klasgroep in twee. Op deze manier kan toch iedereen individueel werken aan zijn opdracht. De leerkracht geeft eerst een klassikale instructie op het digitaal bord. De leerlingen volgen mee en werken mee op de laptop. Daarna gaan de kinderen aan de slag. de leerkracht loop rond en helpt waar nodig. De leerlingen gaan aan de slag met het programma Word

 

doel

Het integreren van ICT in een les lezen.