7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 

 

praktijkvoorbeeld

begintsituatie:

De leerlingen kregen nog geen les over de herfst. Het situeert zich in de eerste les over de herfst. 

 

lesidee:

De leerlingen worden verdeeld in groepjes van drie. De leerkracht gaat met de leerlingen naar het bos in de herfst. De leerkracht geeft per groepje een tablet mee. De leerlingen mogen met de tablets foto's gaan trekken van verschillende soorten blaadjes. Wanneer de klasgroep terug in de klas is, zet de leerkracht de foto's op de computer. De leerkracht laat de foto's zien op het digitaal bord. De leerkracht gaat de blaadjes vergelijken met elkaar samen met de leerlingen en begint aan de les over de verschillende soorten blaadjes in de herfst. 

verantwoording

De leerkracht maakt gebruik van tablets die ze leent bij de directeur. Ze laat de leerlingen foto's trekken met de tablets. Daarna kijken ze met heel de klas naar de foto's van alle groepjes. De leerkracht maakt gebruik van het digitaal bord. Op deze manier zijn alle foto's voor iedereen visueel zichtbaar. De leerkracht geeft uitleg bij de verschillende soorten blaadjes. De leerkracht start de les vanuit de foto's van de leerlingen. Dit kan zorgen voor een hoge betrokkenheid. 

doel

Het integreren van ICT in een les wereldoriëntatie. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb