3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
praktijkvoorbeeld
begintsituatie:
De leerlingen hebben nog nooit een mail geschreven. Het is de eerste keer da ze dit zullen doen. daarom dat ze ook samen zullen werken met leerlingen uit het zesde leerjaar. Zij hebben dit wel al gedaan.
lesidee:
De leerlingen worden in twee groepen verdeeld. Dit gebeurt ook in het zesde leerjaar. groep 1 blijft in de klas en groep 2 zal naar de klas van het zesde gaan. Dit gebeurt ook in het zesde leerjaar. De leerlingen vormen groepjes per twee. Een leerling uit het zesde werkt samen met een leerling uit het derde. In de klas van het derde leerjaar zullen de leerlingen een mail leren typen. Ze werken per twee aan een laptop/ computer. De leerlingen uit het zesde helpen de leerlingen uit het derde. In de klas van het zesde leerjaar maken de leerlingen een werkbundel samen. De leerlingen schuiven na een tijdje door en wisselen van klas. Op deze manier kan iedereen op de laptops werken.
verantwoording
De leerlingen gaan aan de slag en werken op laptops of op de computer achteraan in de klas. omdat er niet genoeg laptops zijn voor elke leerling apart, werken de leerlingen per twee. Ze werken samen met de leerlingen van het zesde leerjaar zodat de leerlingen van het zesde leerjaar de leerlingen van het derde leerjaar kunnen helpen. Op deze manier werken zie niet enkel aan hun ICT vaardigheden maar ook aan hun sociale vaardigheden. Ze werken met het programma Word. De leerkracht geeft eerst een klassikale instructie, en geeft uitleg over hoe een mail er uit ziet. De leerkracht loopt rond in de klas en assisteert de leerlingen waar nodig.
doel
Het integreren van ICT in een les taal.
(Bij het lesidee van eindterm 8 mogen de leerlingen hun mail versturen naar een anders school.)

Maak jouw eigen website met JouwWeb